Mærk kroppen

Det lyder som ret indlysende, at du skal mærke kroppen. Da jeg for 20 år siden var ved at gå ned med stress, var jeg sikker på, at selvfølgelig var jeg i kontakt med min krop.

Derfor blev jeg også lidt sur på en clavoiyant kvinde, jeg mødte. Hun sagde, at jeg havde mistet kontakten til mig selv og min krop.

Virkeligheden var dog, at jeg kun trak vejret i den øveste del af brystet, fordi jeg var for bange for at mærke de følelser, der var i min krop.

Ubevidst troede jeg, at hvis jeg undertrygte min sorg, vrede, frustrationer, og hvad der ellers var, så ville alt blive godt. Længe kunne jeg holde det nede, med at passe hjem, mine 2 børn og mand, arbejde meget, gå på aftenskole mv.

Kroppens reaktion

Min krop reagerede derimod med hovedpine, migræne, træthed, tristhed, og til sidst var jeg sikker på at jeg måtte være lidt skør. Når det hele blev for meget, brød jeg grædende sammen.

Jeg var et godt stykke tid godt klar over, at der var noget galt, men jeg vidste ikke, hvad jeg skulle stille op med det. Så selv om jeg blev lidt sur på den clavoiyante kvinde, fik hun mig guidet tilbage på rette vej.

Meditation

Det første hun gav mig var en meditationsøvelse, som jeg skulle lave hver dag. Den hjalp mig til at få lidt mere ro, i det indre kaos som jeg havde. Herefter begyndte jeg at læse en masse bøger om psykologi.

Personlig udviklings proces

Senere valgte jeg at starte på et terapeutisk kursusforløb, og kom gravis i dybere kontakt med kroppen. Jeg fik hjælp til at turde mærke sorgen, vreden mv. I takt med at jeg turde mærke min negative følelser, fik jeg også kontakt til mere energi og glæde. Jeg begyndte at finde ud, hvad der var vigtigt for mig i mit liv, og kunne så handle efter dette.

Kender du mønstret

En del af dem som kommer på mine kurser eller i terapi, har også mistet kontakten til sig selv. Det gode er, at der er hjælp at hente.

Hvad kan du gøre

Mindfulness/meditation

Mindfulness er en god måde at komme i kontakt med kroppen. Du kan læse mere om kursus her.

Såfremt du ikke har overskud til at begynde på et kursus, kan du starte med nogle guidede meditationer. Du kan købe nogle her. Du kan også finde en række forskellige meditationer, som du kan downloade fra nettet.

Dybe vejrtrækninger kan også gøre underværker.

Terapi/coaching eller deltage på kurser i personlig udvikling

Hvis du som jeg havde har kaos indeni, vil jeg helt klart anbefale dig at søge hjælp. Læs mere her.

Bøger

Der findes en lang række selvhjælpsbøger, men når det handler om lære kroppens signaler at kende, kan jeg anbefale Louise Hays bog Helbred dit liv. Bagerst i bogen er der en oversigt over kroppens symptomer og hvad de betyder. Det er selvfølgelig ikke endegyldige sandheder, men kan bruges som en rettesnor.

7 overraskende personlighedstræk, som booster dit immunsystem.

Der vil i den kommende tid komme flere indlæg, basseret på de 7 personlighedstræk, som er med til at styrke immunsystemmet. Hvis du vil have det hele med, så tilmeld dig nyhedsbrev her

Du kan få hjælp til at træne det at være i kroppen, ved at melde dig på mindfulnesskursus. Ring på tlf. 4015 4525 eller mail til mail@tangsgaard-nlp.dk.

FRA STRESS TIL OVERSKUD OG GLÆDE

Få e-bogen her og læs mere om personlig udvikling direkte i din indbakke

Du er tilmeldt.