Han blev næsten kogt i gryden

Forleden mødte jeg en mand helt tilfældig på golfbanen. Vi talte om, hvordan han havde tid til at spille en helt almindelig formiddag.

Han fortalte, han havde nået sit budget 2 gange for i år, så nu holdt han lidt fri.

Inden længe sagde han, “jeg er faktisk blevet sygemeldt med stress for en uge siden.”

Først her en uge efter sin sygemelding var det gået op for ham, at det var ikke noget, der forsvandt af sig selv i løbet af 14 dage.

Han beskrev, at han havde alt for mange tanker og  kunne slet ikke få ro i kroppen.

 

Er vandet i din gryde for varmt?

Jeg oplever, mange kommer i den situation, fordi alt for mange opgaver og aktiviteter kommer snigende, uden de er bevidste om det.

Det er som, hvis du kommer en frø i koldt vand og varmer vandet op. Frøen opdager ikke, at temperaturen stiger og ender med at dø.

Hvis derimod frøen kommer i kogende vand, vil den med det samme hoppe op, og forlade gryden.

Hvis du som frøen tillader, at vandet bliver varmet op, begynder du, at overhøre kroppens signaler om at sige stop.

Du synes måske endda det går fantastisk, fordi stresshormoner i starten giver energi.

Det kræver stor bevidsthed, at opdage, at nu begynder temperaturen i gryden at stige. Der er dog nogle punkter, du kan være opmærksom på.

Hvad skal du være opmærksom på

Du har alt for mange tanker, som fylder

  • Du har mange bekymringer
  • Du har svært ved at sove
  • Din får ondt i kroppen, f.eks. hovedpine mv.
  • Du har svært ved at finde roen

Ved at begynde at blive bevidst og handle på ovenstående, kan du undgå, at vandet begynder at koge.

 

Gryden behøver ikke nå til kogepunktet

Heldigvis oplever jeg, at mange kommer til mig inden vandet i gryden koger.

Alligevel kan du måske godt opleve nogle af ovenstående symptomer.

Symptomerne er besked fra kroppen om, at du har brug for at ændre på nogle af dine vaner og tankemåder. Du har mulighed for at udvikle dig.

Du kan begynde for at blive bevidst om dine tanker og følelser. Det er første skridt til at ændre dem.

 

Mit møde med gryden

For år tilbage var jeg selv i gryden, jeg stoppede først op lige inden vandet kogte.

Jeg arbejdede meget, gik i skolen om aftenen, samtidig med jeg havde små børn.

Jeg tog i en lang periode hovedpine piller hver dag og blev mere og mere trist. Jeg vidste ikke, hvordan jeg kunne sænke temperaturen i gryden.

Sidst men ikke mindst, havde jeg en masse negative tanker og kunne bekymrer mig om stort set alt.

Heldigvis er hjælpen der ofte, når vi har mest brug for det. Et møde med en klog kvinde blev vendepunktet.

Hun fik mig til at indse, at jeg skulle ændre på forskellige ting i mit liv.

En af de nye vaner blev, at stoppe op og begynde at meditere. Det hjalp mig til ro.

Jeg blev mere bevidst om mine tanker, og kunne herefter begynde at ændre på dem.

Når jeg fik hovedpine, var jeg klar over, at det var tid til at stoppe op.

3 enkle tips til sænke temperaturen i gryden

  • Stop op, tag en dyb vejrtrækning og mærk dine fødder
  • Tag en pause og lyt til stille musik du holder af
  • Gå en tur hvor du mærker hvert skridt, du tager.

Selv om det er nogle enkle og lette øvelser, har de en stor effekt.

Du ved sikkert godt, hvad du skal gøre, men det være svært at komme i gang. Manden ovenfor fortalte, “jeg har jo læst en bog i foråret om, hvad jeg skal gøre, men får det ikke gjort.”

Har du svært ved at komme i gang, med at ændre på dine vaner og tankemåder, er kurset i mindful living måske noget for dig.

 

Kursus i Bevidst personlig lederskab med mindful living

På kurset vil du få redskaber til at:

  • Blive mere bevidst om, hvordan du begynder at lytte til kroppens signaler
  • Blive mere bevidst om, hvordan dine tanker påvirker dit velbefindede
  • Få redskaber til at begynde at ændrer på uhensigtsmæssige tankemåder.

Du vil blive guidet til at komme i gang, og samtidig få glæde af den fælles energi der opstår i en gruppe.

Jeg holder løbende kurser for både private og virksomheder.

  • Kom godt i gang med dagen

    skabsmaaforandringermedstor

    En af de bedste gaver du kan give dig selv er en god start på dagen.

    Få en gratis meditation og stærke spørgsmål, der hjælper dig til en god start på dagen.

    Ida Tangsgaard

  • FRA STRESS TIL OVERSKUD OG GLÆDE

    Få e-bogen her og læs mere om personlig udvikling direkte i din indbakke

    Du er tilmeldt.