top

Når julehygge bliver til julestress

Nu begynder julefreden at sænke sig

Julen nærmer sig og for en gangs skyld, er jeg i god tid. Alle julegaverne er købt og jeg har ferie fra mit lønjob indtil den 2. januar. Det betyder, jeg har rigtig god tid til at planlægge det nye år og få pyntet lidt op til jul.

Når  julehygge bliver til julestress

Jeg har tidligere følt mig stresset op til jul, specielt mens mine børn var hjemme, og der var jule-komsammen både i skolen, til fodbold og håndbold samtidig med arbejdsjulefrokoster mv.

De fleste af tingene var hyggelige, men det blev for meget på for kort tid. Den gang havde jeg endnu ikke lært, at få sagt fra til noget af det.

Samtidig skulle der nogle år købes ind, laves mad og gøres klar til familien både juleaften og 2. juledag. I år har vi for første gang gjort det således, at alle kommer med noget til julebordet, for at undgå noget at julestressen.

Jeg oplever dog, jeg har været heldig i forhold til juletiden. Måske du er en af dem, som kan nikke genkendende til nedenstående. Lidt af teksten er genbrug, men stadig lige aktuel.

Splittede familier

De helt store frustrationer oplever jeg hos dem, som sidder i splittede familier, bl.a. ser jeg det hos min egen familie og venner, specielt de første år efter en skilsmisse.

  • Skænderier omkring hvem der skal have børnene
  • Ønsket om at gøre det bedste for børnene, men alligevel ender de som gidsel mellem jer på grund af sårede følelser
  • Børn som ikke hører fra den ene forældre og dennes familie. De kan opleve, det er dem, som der er noget i vejen med og er kede af det.
  • Børn som savner den forældre, der ikke er der.

Familien har et ønske om en hyggelig jul og det kan ende i skænderier og et mareridt både for børnene og de voksne.

Måske ved du det selv, eller kender nogen som er her, at  er det en livssituation, som er rigtig svær at være takle. Du har dog mulighed for, at lære at komme overens med det som er og få vendt smerten til værdifulde erfaringer, du kan bruge fremadrettet.

Bristede drømme

Jeg oplever også nogle, som tænker med gru på julen, fordi den ofte ender med druk, skænderier eller andre ting.

Enkelt personer som kommer til at styre hele familien med sit humør. Ikke af ond vilje, men måske fordi de føler sig afvist, forbigået, eller der er gamle konflikter, som ikke er løst.

Alle har et håb om, at i år ville det blive anderledes, men ofte ender det på samme måde år efter år.

Hvad kan du gøre

Det kan kræve lidt arbejde at bryde med de traditioner og roller du har både i familien og blandt venner mv, men det kan lade sig gøre.

Her er nogle forslag:

  • Giv accept af det er, som det er
  • Tag nogle dybe vejrtrækninger flere gange om dagen
  • Overvej hvad du kan gøre for dig selv, som løfter din energi
  • Fokuser på det, som rent faktisk er godt

Jeg er klar over, det ser let ud på papiret, og der kan være mange årsager til, det er svært. Du kan bruge nedenstående meditation, ligesom som du har mulighed for at få mange flere værktøjer på kursus i mindful living.

Julegave til dig

Jeg har lavet en julegave til dig, som du kan bruge enten hvis du står i en af ovennævnte udfordringer, eller hvis du har nogle spørgsmål, du mangler svar på.

Du kan vælge at bruge meditationen, som er en afspænding og besøg hos vismanden, i julen til at give dig selv en selvkærlig pause.

Du får afspænding og besøg hos vismanden her

Du kan læse mere om, hvordan kurset i mindful living kan hjælpe dig til at ændre dine vaner, ved at blive bevidst og nærværende her.

Har du brug for sparring så læs mere her.

Comments are closed.
free website hit counter