Hvad har dit immunsystem med arbejdsglæde at gøre

Videnskaben fortæller, at der er 7 personlighedstræk, som går igen hos mennesker med et godt immunsystem, og 13 strategier som påvirker vores arbejdsglæde. Jeg har funderet over, hvordan det mon hænger sammen.

Her kommer lidt om, hvordan du kan påvirke både dit immunsystem og arbejdsglæde på en gang.

Mindfulness

Mindfulness hjælper dig til komme i en god kontakt med din krop, og samtidig frigives der et glædeshormon.

En anden af punkterne for at opnå arbejdsglæde er at holde fokus. Det at træne fokus er en af grundelementerne i mindfulness.

Masser af videnskabelige undersøgelser underbygger, at mindfulness hjælper med at styrke immunsystemmet, mindske stress, er godt mod angst, depression og smerter.

Sociale relationer

Det har længe været kendt, at gode sociale relationer hjælper mennesker til hurtigere at blive raske.

Min egen veninde som var syg gennem mange år, fortalte ofte, at det var alle hendes venner, familie mv. som holdt hende oppe.

Hvis der er udfordringer på arbejdspladsen, er det også langt lettere at tage fat i kollegaen, hvis du på forhånd har en god relation til vedkommende.

3 tips til at undgå stress

 

 

 

 

 

 

Hvordan kan du bedre forholdet til dine sociale relationer.

Ud over at have gode sociale relationer, som kommer fra listen over ting som både påvirker immunsystemmet og arbejdsglæden, tænker jeg, at andre ting fra listen over arbejdsglæde, også kan påvirke de sociale relationer.

  • Smil: Din hjerne udskiller dopamin, som giver glæde, og påvirker dine omgivelser positivt.
  • Gør dig klart, hvad du ønsker i samværet med dine relationer.
  • Skriv ned hvad du er glad for og del det med dine relationer.
  • Fortæl dine relationer, hvad du sætter pris på hos dem.

Nogle gange kan der være brug for hjælp, for at skabe gode relationer, læs mere her.

Tænk på hvordan du kommunikere

Den måde du kommunikerer på, både med dig selv og andre, påvirker både dit immunsytem og din glæde.

Hvis du hele tiden fortæller dig selv, alt det som du gør forkert og ikke god til, vil du også have en tildens til at søge efter fejl hos dine relationer. Jo mere kærlig du kan være over for dig selv, jo lettere er det også at være kærlig over for andre.

I stedet for at angribe andre, så fortæl hvordan du har det med tingene. Er det svært, så overvej at søge hjælp, enten individuel, via en coach/terapeut, eller deltage i kurser omkring kommunikation. Læs mere her.

Bidrag til andre

Det at bidrage og hjælpe andre, påvirker både dit immunsystem og din glæde. Du vil opleve, at når du gør noget godt for andre, gerne nogen du ikke kender, så får du selv den største gave.

Jeg er selv aktiv i kræftens bekæmpelse, og det giver en utrolig glæde, at kunne se, hvilken forskel det gør. Min mand er formand for vores lokale golfklub, hvilket både hjælper klubben, men som også giver ham en masse glæde.

Kursus i mindfulness

Har I lyst til at forbedre arbejdsglæden og samtidig styrke immunforsvaret, kan et kursus i mindfulness være en mulighed. Det kan samtidig styrke de sociale relationer på arbejdspladsen. Læs mere her