Stress kommer snigende som en tyv om natten

Stress kommer ofte snigende som en tyv om natten, derfor opdager mange først for sent, at de er faldet i stressfælden.

Jeg har tidligere brugt historien om frøen som kommes i kogende vand og straks hopper op, fordi den kan mærke, der er noget galt. Stress kan sammenlignes med, at frøen kommer i kold vand, som varmes langsomt op og derfor mærker frøen ikke, der er fare på færre. Tilsidst når vandet koger, dør frøen.

Som en klient jeg havde for nylig sagde, “min søster, mand og flere af mine venner har været efter mig længe, fordi de kunne se, jeg var stresset.” Jeg mente dog bare lige, der var tale om en kort periode, så var jeg helt klar igen. Jeg måtte sygemeldes, inden jeg tog det alvorligt.”

 

Stresssignaler

Nogle af de stresssignaler denne klient kom med var:

  • Hun fik ikke holdt sine pauser
  • Hun tænkte, hun lige kunne tage et par ekstra timer om aftenen for at følge med
  • Hun begyndte at føle sig trist og i dårlig humør
  • Hun begyndte at have kvalme.
  • Hun mistede appetitten
  • Hun havde ikke lyst til at se venner og familie, og brugte hele weekenden til at lade op
  • Hun havde svært ved at sove om natten

Heldigvis tog hendes chef hurtig affære, da hun først var blevet sygemeldt og sendte hende til mig.

Hun blev først selv klar over alle de signaler, hendes krop var kommet med, da hun kom til mig. Vi fandt ud af, at stressen havde været undervejs i mindst 1 år, hvor hun havde overhørt alle signalerne. Hun er nu blevet bevidst om, at det er vigtigt at reagerer, når hun opdager de første signaler.

 

Værktøjer

Hun fik en række værktøjer, som hun kunne bruge, da hun vendte tilbage på arbejde.

Noget af det vi arbejdede med, var bl.a, inden hun igen startede på arbejde

  • Hun lavede en aftale med lederen om, hvilke opgaver der var vigtigst af få lavet først
  • Hendes kalender, hvor der ikke var afsat tid til uforudsete opgaver
  • Hun fik nogle meditationsøvelser til brug både derhjemme og på arbejde
  • Hun begyndte, at sætte en alarm til på arbejde, så hun fik holdt sine pauser
  • Hun stoppede med at arbejde om aftenen

Herudover:

  • Arbejdede vi bl.a. med alle de bekymringstanker og følelser som var i spil i hele forløbet
  • Hun blev bevidst om, hvad der var vigtigt for hende i hendes liv
  • Hun blev bevidst om, hvad hun kunne gøre for at ændre på situationen både arbejdsmæssigt og privat.

Hun startede langsomt op igen, og først efter nogle måneder kom hun igen på fuld tid. Gennem hele forløbet og i en periode efter hun vendte tilbage til arbejde, fortsatte vores samarbejde, således hun kunne undgå tilbagefald.

 

Stress Sparring med Bevidst personlig lederskab

Måske har du nogle af ovenstående signaler, eller andre som påvirker dit liv i en negativ retning. Det kan også være du ser dem hos din kollega, ægtefælle, medarbejder, leder. Uanset hvad så er det vigtigt at tage affære, da længerevarende stress kan udvikle sig til egentlig sygdom, som har alvorlige konsekvenser for både medarbejder og virksomhed.

Bevidst personlig lederskab er et forløb, hvor den stressede får en række værktøjer, som kan bruges fremadrettet og samtidig bliver bevidst om, hvilke ændringer der er nødvendige, for at undgå stress i fremtiden.

 

Du kan læse mere om Bevidst Personlig Lederskab her eller kontakt mig på mail@tangsgaard-nlp.dk eller på tlf: 40154525

 

Har I lyst at booke et foredrag hvor I hører om stress og stresssignaler, samt får et par værktøjer I kan bruge til at modvirke stress, så læs mere her

 

Vi I proaktivt modvirke stress i virksomheden så læs mere om foredrag i mindfulness her og kursus i mindfulness her