Kroppen er afgørende for, om arbejdet kan gøres hurtigere

For mange har kroppen svært ved at følge med. 35.000 er sygemeldt med stress og beregninger viser, at det koster samfundet kr. 16 mia. om året.

Herudover beskrives følgevirkninger og de følgeomkostninger, det har for virksomhederne f.eks.

  • Mistede kundeindtægter og tab af ordre
  • Kundeklager og manglende koordinering
  • Unødige konflikter mellem medarbejdere og samarbejdspartnere
  • Udgifter til møder
  • Manglende indtægter på grund af fejl, manglende kommunikation og forventningsafstemning.

Herudover har det store omkostninger for de medarbejdere, som det rammer.
Det gælder både menneskeligt, helbredsmæssigt, familiemæssigt og i nogle tilfælde også økonomisk.

På denne vandretur i alperne blev min krop presset max.

 

Kører du i for højt gear

Alt for mange kører i et høj gear hele tiden. Der er brug for nogle rolige perioder indimellem. Det kan både være på arbejde og i privatlivet. Hvad med dig?

Jeg husker det fra min egen tid som revisor. De første år, havde vi rigtig travlt halvdelen af året, men senere blev det til, der stort set altid var travlt.

Jeg måtte på et tidspunkt kapitulere og sige mit job op, fordi jeg ikke kunne holde til det høje tempo hele tiden, samtidig med at have mindre børn mv.

I dag ser jeg følgerne af for højt tempo hos andre i mit arbejde. Mennesker som er blevet sygemeldt med stress.

Det skal dog tilføjes, at jeg oplever, at stress kan opstå af meget andet en for højt tempo.

Jeg har også på tæt hold, set en ven blive mere og mere stresset, uden at kunne gøre noget. Det er typisk, at den stressede ikke selv oplever, der er et problem.

Min ven ville absolut ikke høre tale om, at der var et problem, før han endte med at blive sygemeldt.

 

Stress er alles ansvar

Jeg tror ikke udfordringen med stress ligger et sted, men at der skal tænkes anderledes både på

  • På samfundsniveau
  • I virksomhederne
  • Hos dig og mig

 

Mindfulness kan hjælpe

En del virksomheder har allerede fundet ud af at bruge mindfulness, som et redskab til at reducere stress.

Mindfulness kan hjælpe dig til at komme i bedre kontakt med kroppen, blive mere nærværende og tilstede i nuet, samt hjælpe dig til at blive bevidst om, hvordan du bevarer dine ressourcer.

Det er afgørende for at kunne sige til og fra, både arbejdsmæssigt og privat.

Mindfulness hjælper også til at reducere stress og styrke dit immunforsvar.

Forskning viser at 10 minutters meditation om dagen er nok.

Sæt farten ned og nå mere

Du kan ikke blive ved at være effektiv, når du arbejder for meget. Når du sætter tempoet ned kan du opnår følgende:

  • Der kommer mere ro på
  • Du bevarer overblikket
  • Dit øvrige liv fungere bedre
  • Du får en større robusthed

Så på kort sigt kan du godt tåle at arbejde under højt pres, men på lang sigt er det en dårlig ide, da du ender med at blive mindre effektiv og til sidst risikere at blive sygemeldt.

Jeg ser også at mange, der har været sygemeldt med stress, bliver mere sårbare efterfølgende.

Jeg oplever på egen krop, at jeg hele tiden skal økonomisere med min energi, hvis jeg ikke igen skal få stress.

 

En lille enkelt øvelse

En lille enkelt øvelse, som kan hjælpe dig i din hverdag, som kan hjælpe dig er:

Mærk dine fødder og tag en dyb vejrtrækning helt ned i maven, simpelt og effektivt.

 

Sådan kan du undgå stressfælden

Der findes selvfølgelig mange måder.

Den måde jeg kan bidrage til dig med at undgå stressfælden er:

  • Hvis den virksomhed du arbejder i er interesseret, holder jeg kurser for virksomheder i stressforebyggelse og mindfulness. Se mere her
  • Stress sparringsforløb med Bevidst Personlig Lederskab. Se mere her
  • Online kursusforløbet, fra stress til overskud og glæde. Se mere her

Ovenstående kan også bruges, hvis du er ramt af stress.

For at komme videre kan du kontakte mig på tlf: 4015 4525, eller på mail@tangsgaard-nlp.dk

Pas godt på dig selv.