Hvad er selvværd og selvtillid

Der findes mange definitioner på selvværd og selvtillid, og jeg har derfor taget udgangspunkt i mine egne erfaringer. Hvis du føler dig forkert eller ikke god nok, kan det være en god ide, at arbejde med din personlige udvikling og dermed styrke både dit selvværd og din selvtillid.

Så i stedet for at se manglende selvværd og selvtillid som noget dårligt, kan du vælge at bruge det, som anledning til at arbejde med din personlige udvikling og lære dig selv bedre at kende og få et langt rigere liv. Det er også vigtigt at vide, at næsten alle mennesker oplever at mangle selvværd og selvtiilid.

 

Selvværd oplever jeg som

Når du har et godt selvværd er du tilfreds med at være den person som du er. Du hviler i dig selv, uanset om jobbet ikke fungere som du synes, eller der er udfordringer på hjemmefronten.

  • Vær med dig selv, som den du er.
  • En følelse af at være god nok, på trods af fejl og mangler.
  • En følelse af indre tryghed.
  • At vide hvad der er vigtigt, samt kende dine behov, ønsker.
  • At kunne sige til og fra.
  • At kunne acceptere livet som det er, frem for hvordan du synes det burde være.
  • At have realistiske forventninger til dig selv og dine omgivelser.
  • At kunne se både dit eget og andres lys.

Du kan også definere selvværd som vær dig selv, i stedet for at være som andre mener du bør være

 

Selvtillid oplever jeg som

  • Troen på dine egne evner, og på hvad du er god til.
  • Du kan således have en god selvtillid på nogle områder af dit liv, og en dårlig selvtillid på andre. Jeg har f.eks. altid selv troet på, at jeg var en god mor, mens jeg har måttet arbejde hårdt for at have den samme selvtillid omkring arbejde. Du kan styrke din selvtillid ved at få ny viden. Jeg har oplevet mange mennesker, som har en god selvtillid, men som mangler selvværd.
  • Hos mig er der tid til fordybelse og rum for personlig udvikling.

    Jeg har en stor værktøjskasse at trække på når jeg skal hjælpe dig videre.

  • Selvværd = vær dig selv

    Hvordan viser manglende selvværd og selvtillid sig

    Manglende selvværd og selvtillid kan have mange ansigter. Kan du svare ja til en eller flere af disse kan du have gavn af at arbejde med det.

    • Du synes ikke du er god nok, som den du er.
    • Du har måske meget høje forventninger til dig selv, og er bange for, om du gør tingene godt nok.
    • Du synes, du skal leve op til andres krav.
    • Du  sammenligner du dig med andre.
    • Du synes, at alt skal være perfekt.
    • Du har svært ved at mærke, hvad der er godt for dig.
    • Du har svært ved at sætte grænser.
    • Du føler dig utryg i hverdagen.
    • Du oplever både indre og ydre konflikter.
    • Du har det dårligt med dine relationer.

    Du kan lære, hvordan du kan stille spørgsmålstegn ved den måde du ser dig selv på i dag og få et mere selvkærligt forhold til dig selv.

     

    Styrk dit selvværd og din selvtillid

    For at forbedre dit selvværd og din selvtillid, har du muligheden for at finde årsagen til det mangler, og gennem samtale og øvelser få hjælp til, at opnå accept af den person du er, på godt og ondt. Du vil kunne lære at bruge fortidens erfaringer på en positiv måde fremover.

    • Du opnår større accept af dig selv.
    • Du lærer dig selv bedre at kende.
    • Du opnår mere ro, balance og glæde.
    • Du finder nye støttende overbevisninger om dig selv.
    • Du lærer nye færdigheder og handlemåder.
    • Du får det bedre med dine omgivelser.
    Har du lyst til at styrke dit selvværd eller selvtillid, så ring på telefon 4015 4525.

     

    Pris

    Kr. 750 pr. session. En session varer 1. time

    Et typisk forløb varer 5-10 gange. Et klippekort til 5 gange koster kr. 3.500.

     

    Kursus i Bevidst Personlig lederskab med mindful living

    Du kan ligeledes arbejde med din personlige udvikling og dermed styrke dit selvværd og din selvtillid på ovennævnte kursus, læs mere her

     

    Selvværd er hvad du tænker og føler om dig selv,

    ikke hvad andre tænker og tror om dig.

    Sofias beretning – sådan fik jeg mit selvværd tilbage

    Jeg synes egentlig altid, jeg har haft det godt og været et positivt menneske.
    Jeg havde gennem mange år et godt ægteskab, men pludselig begynder min mand at blive jaloux og beskylde mig for alverdens ting. Jeg mister gradvis min selvtillid og selvværd. Det ender til sidst med skilsmisse.

    Jeg har en masse dårlige tanker om mig selv og mærker en stor knude i maven. Jeg får det rigtig dårligt, hver gang jeg skal tale med min tidligere mand omkring vores fælles søn. Jeg har svært ved at holde fast i mig selv og kommunikere med min tidligere mand. Jeg mister mit gode humør.

    Jeg beslutter, at sådan skal det ikke være og starter derfor et terapiforløb hos Ida.
    Det er dejligt at tale med et neutralt menneske, som ved hvad jeg taler om.

    Forløbet består af samtaler, ligesom vi arbejder med at tegne, med sandplay og med forskellige øvelser. Jeg får løst op for min knude i maven og lærer, hvordan jeg kan stille spørgsmålstegn ved mine egne tanker. Jeg finder ud af, hvordan jeg kan give mig selv anerkendelse og omsorg.

    Jeg ser i dag min tidligere mand på en ny måde, og kan kommunikere fornuftigt med ham. Jeg får også nogle øvelser, som i hverdagen hjælper mig til at mærke mig selv og stå ved hvem jeg er. Jeg har igen fundet mit gode humør og er klar til at komme videre i mit liv.

    FRA STRESS TIL OVERSKUD OG GLÆDE

    Få e-bogen her og læs mere om personlig udvikling direkte i din indbakke

    Du er tilmeldt.