Er du tilstede i nuet?

Lader du din telefon eller computer tage al opmærksomheden, når du er sammen med andre mennesker?

Forleden så jeg en mor, som lige havde født sit barn. Hun var mere optaget af at skrive på facebook om sit barn, i stedet for at være nærværende sammen med barnet.

Det kan også være, at du tænker på arbejdet, når du leger med dine børn, eller du bekymrer dig om, du kan betale dine regninger til tiden?

Så er du, som de fleste. Dine tanker er langt mere i fortiden og fremtiden, end her i nutiden.

Det kan være nyttigt, hvis du bruger din fortid til at lære af og ændre på dine uhensigtsmæssige vaner.

Dine fremtids tanker er brugbare, når du bruger dem til at skabe din fremtid.

Mange tanker er ubevidste

Langt størstedelen af tiden, er dine tanker ubevidste.

Du er sikkert slet ikke klar over, hvor meget energi du bruger på, at ærgrer dig over fortiden, eller bekymrer dig om alt muligt i fremtiden.

Der kan være alt lige fra, har jeg nu penge nok?  hvordan skal jeg nå det hele? kan jeg klare jobbet? hvordan skal det gå med børnene?

Kører du på automatpiloten?

Når dine tanker er ubevidste, kører du på automatpiloten, d.v.s  du er ikke bevidst om, hvorfor du gør som du gør.

Du har ca. 60.000 tanker om dagen og 99% af dem er de samme som i går. Ved at træne dig i at blive nærværende og bevidst, kan du sænke tankehastigheden og opdage, når du ryger på automatpiloten.

Du er på automatpiloten, når du opdager, du nu er i gang med at spise nr. 3 stykke chokolade, selv om du har besluttet, at det vil du ikke, eller når du igen sidder med telefonen.

Når du bliver et vidne til dine tanker, har du mulighed for at ændre på dine vaner og resultater.

Et sekund foran

Rasmus Hougaard, som har skrevet bogen Et sekund foran, beskriver det på denne måde:

I stedet for at reagere automatisk på det som sker, kan der opstå en sprække mellem det som sker og din respons på det som sker. I dette sekund kan du selv vælge din respons, fremfor at handle automatisk.

Det giver det dig, at være et sekund foran

  • Du for mere ro og balance
  • Du får større mental styrke
  • Du lærer hvordan dine tanker påvirker dine resultater
  • Du sænker dit stressniveau
  • Du forbedre dit immunsystem
  • Du får mere glæde ind i dit liv

Du vil opdage, du i langt højere grad har mulighed for at påvirke dit eget liv.

Når du bliver bevidst om dine uhensigtsmæssige tanker og følelser, kan du bruge disse, som et signal til at gøre noget anderledes.

Har du lyst til at komme et sekund foran, er et kursus i mindful living måske noget for dig.

Hvad er mindful living?

Mindful living tager udgangspunkt i mindfulness.

Mindfulness er en metode, som hjælper dig til at blive mere bevidst og nærværende i nuet. Herudover hjælper den dig til at blive mere venlig over for dig selv.

Dvs. når du sidder med din ægtefælle eller børn, er du opmærksom på, det er her, du er, og dine tanker er her, i stedet for på arbejde, eller på det du skal senere.

25 års erfaring med mindfulness

Jeg har selv mediteret gennem de sidste 25 år, og har gennem de sidste 7 år undervist på virksomheder, aftenskoler og private grupper.

Herudover har jeg gennem de sidste 15 år modtaget undervisning fra Helen Gamborg og Erik Mikkelsen.

Jeg holder løbende kurser både for private grupper og virksomheder.

Private se her

Virksomheder se her