Når det hele er for meget

Jeg talte forleden med en kvinde, som fortalte, at nu var det hele blevet for meget.

Hun mærkede, at hvis hun ikke stoppede op nu, ville hun vælte omkuld.
Heldigvis er hun i god kontakt med sin krop og stoppede op og bad om hjælp, selv om hun synes, det er flovt.

Jeg ser det på en helt anden måde og synes i dag, det er en styrke at bede om hjælp. Sådan har jeg dog ikke altid haft det.

Jeg tror på, at når jeg har udfordringer med at holde balancen og bevare roen, er det  fordi, det er tid til at justere på nogle ting i mit liv, lære noget nyt, eller via de udfordringer der er, komme i dybere kontakt med mig selv og min visdom.

Hvor kan du komme i dybere kontakt med dig selv

Der vil være perioder i dit liv, hvor det af den ene eller anden grund kan være udfordrende at holde balance og bevare roen. Det kan f.eks.

  • Du har gang i for mange ting på en gang
  • Du oplever konflikter med andre mennesker
  • Dødsfald blandt de nærmeste
  • Skilsmisse
  • Sygdom

Det lyder måske barsk, at du skal bruge situationer som ovenstående, til at justere, lære nyt,  lære dig selv bedre at kende og blive en mere vis person.

Jeg oplever dog, det blev meget lettere at håndtere situationer som disse, da jeg begyndte at spørge mig selv, hvad kan jeg lære af denne situation, frem for kun at være i smerten.

For mig gav det pludselig mening, at skulle igennem disse udfordringer, i stedet for at jeg synes, det var synd for mig.

Hvad kan du lære

Jeg oplevede tidligere, at det var i sådanne situationer, mine bekymringstanker for alvor kom i spil og gjorde mig handlingslammet. Tankerne kom til at køre i ring, og jeg mistede jordforbindelsen, og dermed også balancen og roen.

Det er her du kan begynde at justere, ved at lære og gøre noget nyt.

  • Først og fremmest give accept af, hvordan du oplever det er lige nu
  • Lære at være i kroppen
  • Blive bevidst om dine tanker
  • Få redskaber til, hvordan du kan ændre på dine tanker
  • Sige til og fra
  • Det er ok, at have det som du har det og mærke den smerte der er

Da jeg gennem mit liv har haft rigtig mange bekymringstanker selv har jeg lyst at dele denne historie med dig, som en af mine lærere engang fortalte.

Når du bekymrer dig

Der er kun to ting at bekymre dig om.
Enten er du syg, eller også er du rask.
Er du rask, behøver du ikke bekymrer dig.
Er du syg, er der kun to ting, du kan bekymre dig om.
Enten skal du dø, eller også overlever du.
Overlever du, så behøver du ikke bekymrer dig.
Dør du, er der to ting du kan bekymrer dig om.
Enten kommer du i helvede og også kommer du i himlen.
Kommer du i himlen, så behøver du ikke bekymre dig.
Skal du i helvede, så vil du sikkert møde så mange bekendte, at du ikke får tid til at kede dig.
Så hvorfor egentlig bekymrer dig.

En klog kvinde hjalp mig

Da mine udfordringer var på sit højeste mødte jeg en klog kvinde, som sagde, det kunne hjælpe mig, at begynde at meditere. Det hjalp mig over tid til at genvinde balance og have indre ro.

I dag oplever jeg, at uanset hvad der sker, kan jeg finde tilbage til din indre ro.

Du har mulighed for at give dig selv en selvkærlig pause og få nogle redskaber til, hvordan du kan genfinde din indre ro og balance.

På kurset i mindful living får du mulighed for at fordybe dig i dig selv. Kurset er ikke et kvik fix, så det kræver, at du er parat til at bruge lidt tid hver dag.

Tidligere kursist fortæller:

Kurset har givet mig stor indsigt, og lyst til at lære mere.
Jeg har fået en række redskaber, jeg kan bruge i min dagligdag
Det har været tilpas langt mellem møderne til, at jeg har kunnet nå at arbejde med tingene.

 Jeg holder løbende kurser for private, se mere her.

Jeg kommer også gerne ud på din arbejdsplads og holder foredrag og kurser i mindful living, se mere her

No comments yet.