top

Find større velvære og glæde i dit liv, ja bliv måske endda lykkelig

af Rab registreret NLP-psykoterapeut, Ida Tangsgaard Jensen, Hedensted.

Jeg blev forleden inspireret af en artikel i Jyllands Posten, som beskrev, at danskere i høj grad søgte efter lykken. Det fik mig til at overveje, om jeg følte mig lykkelig, og
jo da, det gør jeg da helt sikkert i glimt. Måske er det den danske jantelov som jeg ligger under for, når jeg hellere vil sige, at jeg føler velvære og glæde langt det meste af tiden.

Fra kaos til velvære og glæde, og måske endda lykkelig

Sådan har det dog ikke altid været, på et tidspunkt følte jeg, at mit eget liv var i kaos.
Jeg var godt gift og havde to dejlige drenge, et godt job og alligevel følte jeg håbløshed og kaos. Jeg var dog fast besluttet på, at sådan skulle det ikke være, og det blev starten på en lang udviklingsproces. Der har været flere ting, som har været medvirkende til at vende mit liv fra håbløshed og kaos til velvære og glæde, og måske endda lykke.

Hvad kan du gøre?

Hvilke briller ser du verden igennem?

Der var dog en ting, som med det samme dukkede op, da jeg begyndte, at tænkte over, hvad der havde været med til at vende det, og det handler om at ændre fokus.
De fleste, har sikkert allerede hørt om, at nogle ser glasset som halvtomt, mens andre ser det som halvfyldt, eller at vi kan opleve verden gennem forskellige slags briller. Det er det og jeg vil her med nogle eksempler fortælle om, hvordan jeg har brugt det i mit liv.

Har du lyst til at se verden gennem nogle nye briller.

Hvis dit glas er halvtomt – så hav fokus på det positive

Vi kan  bevidst begynde at have fokus på  positive ting, som sker i vores liv. Jeg læste for nogle år siden om Sanne Salomonsen, som hver dag skulle skrive 5 positive ting ned ved dagens slutning. Jeg besluttede mig for at prøve det af, og fandt ud af, at det straks gav mere velvære og glæde, fordi jeg allerede fra morgenstunden begyndte, at have fokus på de positive ting. Jeg har siden hen brugt denne øvelse, både til klienter og når har jeg undervist i forskellige sammen hænge.  I starten har mange svært ved at finde noget positivt, men undervejs begynder det at blive meget lettere.

Skriv 5 positive ting ned fra dagen som er gået.

Er du god nok?

Et af de områder, hvor jeg til stadighed øver mig, er ved at fokusere på det, som jeg er god til, frem for det jeg ikke kan. Inden for mange områder af mit liv går det rigtig godt, men når jeg skal starte nye projekter op, kommer frygten for ikke at være god nok frem igen og igen. Jeg oplever, at stort set alle de mennesker, jeg har haft i terapi eller undervist, ikke føler sig gode nok, på et eller flere områder af deres liv.
Lav liste over alt det som du er god til.

Tænker du på alt det, som du ikke har?

Et andet område hvor jeg gennem de sidste år har ændret mit fokus, er ved daglig at være opmærksom på alle de ting, jeg er taknemlig over i mit liv. Jeg har gjort mig til en vane, hver morgen, at starte med at meditere og herefter tænke over, hvad jeg lige nu er taknemlig over. Det kan være alt lige fra, at jeg har haft en dejlig aften dagen før med min familie, at jeg bor dejligt med udsigt til naturen, at have snakket med en god veninde mv. Jeg bruger det også, hvis jeg har haft en rigtig træls dag. Når jeg så begynder at tænke over de ting jeg har at være taknemlig for, så ændre mit humør sig  hurtigt. Det negative bliver sat i perspektiv.
Brug hver dag tid på at tænke over, hvad du har at være taknemlig for.

Mangler du glæde i hverdagen?

På samme måde som at være opmærksomhed på de ting jeg er taknemlig for, har jeg hver dag fokus på, hvad jeg egentlig har at glæde mig over.

Tænk over hvad du kan glæde dig over?

Bliver du irriteret og finder fejl hos alle andre?

Noget som også har været med til at give mig mere velvære og glæde i mit liv, er ved at se det positive i andre mennesker, frem for at have fokus på deres fejl.
Og når jeg så oplever, at andre gør noget dumt, søger jeg at finde, hvad der kan være deres positive intention med, at de handler sådan. Jeg forudsætter således, at alle mennesker søger, at handle ud fra det bedste de kan i den givne situation.
Hav fokus på andres menneskers positive sider.

Bekymrer du dig meget om fortiden eller fremtiden?

En af de ting som meditation har været medvirkende til er, at have fokus på at være i nuet, og acceptere tingene som de er  Før var jeg rigtig god til, at ærgre mig over ting fra fortiden, som jeg alligevel ikke kan ændre på, eller bekymre mig for fremtiden.
Som min mand engang sagde, når jeg højlydt bekymrede mig. ”Det er da godt, du nu er bekymret, så du har nået det, for du risikere jo, at det aldrig bliver til noget.” Senere fortalte en at mine lærere, at 80% af vores bekymringer aldrig bliver til noget.

Giv slip og accepter tingene som de er lige nu.

Er du stresset?

I denne stressede verden kan det også være godt, at have fokus på alle de ting du rent faktisk har nået, frem for alt det du synes, du burde havet nået.

Læg mærke til alle de ting som du rent faktisk har nået.

Ved du ikke hvad du vil?

Et af de områder, som har været provokerende for mig at ændre er, at begynde at have fokus på det jeg ønsker og gerne vil nå, frem for alt det, som jeg ikke ønsker. I starten havde jeg virkelig svært ved at finde ud af, hvad det var jeg virkelig gerne ville.
En måde at nærme sig, hvad man gerne vil, kan være ved, at udelukke alt det man i hvert fald ikke vil.

Find ud af hvad du ønsker både privat og arbejdsmæssigt.

Har du mange udfordringer i dit liv?

Som noget helt nyt, er jeg begyndt at ændre mit fokus på de spørgsmål, som jeg stiller mig selv, når jeg skal løse nogle problemer.
Før kunne jeg spørge mig selv, ”hvorfor kan jeg ikke lykkes med denne opgave”, og jeg kunne finde mange grunde til at tingene ikke lykkedes. Nu vender jeg spørgsmålet, så den hedder, ”hvordan løser jeg denne opgave”, og min hjerne begynder at søge nye løsninger.
Andre eksempler kan være en som siger. ”Hvorfor taber jeg mig ikke”, og hjernen vil komme med alle mulige gode grunde til, at jeg ikke taber mig. Hvis jeg derimod stiller spørgsmålet. ”Hvordan kan jeg tabe mig, og have det godt undervejs”, vil hjernen straks komme med nogle helt andre svar.

Stil nogle anderledes spørgsmål.

Jeg har selv haft brug for hjælp undervejs til at ændre mit fokus, nogle af ovenstående punkter er forholdsvis enkle at gå til, mens andre kræver lidt mere øvelse. Jeg håber under alle omstændigheder, at ovenstående eksempler kan være en inspiration for dig, og hjælpe dig til mere velvære og glæde, ja måske endda til, at opnå lykke.

Comments are closed.
free website hit counter